Monday, March 3, 2008

Pulau Langkawi.




Pulau yang kaya dengan keindahan semulajadi dan legenda masa silam ini telah menjadi sebagai salah satu daripada destinasi perlancongan yang paling popular di Malaysia. Langkawi umpama mutiara yang baru dijumpai oleh kerajaan Malaysia. Terdapat 104 pulau dalam gugusan pulau Langkawi, satu pembentukan dari hanyutan benua yang membentuk Asia Tenggara. Titik tertinggi di Langkawi ialah puncak Gunung Raya yang mempunyai ketinggian 890m di atas aras laut.Antara pulau-pulau di dalam gugusan kepulauan ini ialah Pulau Dayang Bunting, Pulau Singa Besar, Pulau Tuba, Pulau Langgun dan Pulau Timun.

Dari Kuala Lumpur, anda boleh berkereta melalui Lebuh raya Utara Selatan sehingga sampai ke susur keluar Gurun, Kedah dan menuju ke Kuala Perlis. Dari jeti Kuala Perlis, tambangnya adalah RM15.00 untuk feri ke Pulau Langkawi. Laluan yang popular yang selalu digunakan oleh pelancong adalah melalui jeti Kuala Kedah. Tambang pergi ialah RM18.00. Bagi penduduk Langkawi tambang sebanyak RM 15.00.

Selain feri dari Kuala Perlis, feri-feri dari Kuala Kedah dan Pulau Pinang juga ada disediakan. Star Cruise Pulau Pinang ada menyediakan pakej lengkap ke Langkawi.Selain itu,perkhidmatan feri juga disediakan untuk berhubung dengan negara Thailand melalui Langkawi dan Satun.

Dikenali sebagai zon bebas cukai, barangan di sini dijual dengan harga yang murah berbanding di tempat lain.Antara produk yang terkenal di Langkawi ini ialah gamat. Ia mengandungi banyak khasiat yang baik untuk kesihatan dalaman. Jika anda berkunjung ke sini, jalan lupa membeli air gamat sebagai ole-ole.

No comments: