Thursday, March 6, 2008

Hutan Lipur Sungai Congkak

Hutan Lipur Sungai Congkak terletak di Hutan Simpan Hulu Langat yang mempunyai jenis Hutan Dipterokarp Pamah. Hutan lipur ini mempunyai sungai yang cantik dan air yang jernih mengalir dalam kawasan hutan lipur ini. Di sepanjang sungai ini terdapat air terjun dan kolam mandi. Di sini menjanjikan anda panorama semula jadi yang menggamit pandangan dan ketenangan jiwa.

Antara kemudahan asas yang terdapat di sini ialah tapak perkhemahan, tapak perkelahan, chalet, padang permainan, astaka dan pondok rehat, medan selera, pentas dan dewan terbuka, tandas, tempat letak kenderaan dan sebagainya.

Pengunjung juga boleh mendaki bahagian tertinggi di hutan lipur tersebut iaitu Bukit Chenuang setinggi lebih kurang 850 meter dari aras muka laut.Sungai Congkak merupakan pintu masuk bagi mendaki Bukit Chenuang ini. Cas yang dikenakan termasuklah bayaran parking RM 2 dan bayaran masuk ke dalam Sg Congkak ialah RM 1 seorang. Sungai Congkak berada di bawah pengurusan swasta iaitu Tourism Selangor Sdn. Bhd.

Jadi bagi anda yang mencari tempat perkelahan untuk sekeluarga yang berada di sekitar Lembah Klang dengan bajet yang rendah, pergilah ke Hutan Lipur Sungai Congkak yang masih kaya dengan alam keindahan semula jadi.

1 comment:

howdy said...

sungai congkak is a very nice place to visit!