Thursday, March 6, 2008

Kelip-kelip Kuala Selangor




Terletak di Kuala Selangor,ia merupakan sebuah tempat tujuan bagi para peminat kelip-kelip. Kampung Kuantan dan Bukit Belimbing merupakan dua buah tempat perlancongan kelip-kelip yang terletak berdekataan dengan Sungai Selangor. Jangka hidup kelip-kelip di Kuala Selangor ini adalah lebih kurang 30 hari sahaja.

Untuk Melihat kelip-kelip ini juga ada etika lawatan.Lawatan sebaik-baiknya dibuat selepas 1-4 jam selepas matahari terbenam. Ini kerana pada jangka waktu tersebut merupakan masa paling aktif untuk kelip-kelip dan anda akan dapat melihat kelipan yang menakjubkan. Anda boleh berkunjung ke tempat lawatan selepas 7.30 petang. Jangan memilih hari hujan atau hari bulan purnama penuh kerana kelipan kelp-kelip kurang jelas dilihat. Pakai kasut kalis air kerana ia lebih sesuai untuk keadaan yang lembap dan licin di sekitar tebing Sungai Selangor. Jangan menggunakan camera 'flash' atau merokok atau melakukan sebarang tindakan yang boleh mengancam hidupan kelip-kelip.

Bagi anda yang belum pernah memiliki pengalaman ini, disarankan untuk anda mengunjungi ke Kuala Selangor ini untuk melihat sendiri keindahan kelip-kelip pada waktu malam.

No comments: